27.11.2023
Pazite na spletne prevarante

S črnim petkom je tudi Slovenijo zajela nakupovalna mrzlica, ki se ne bo končala vse do konca decembra. In vse več Slovencev se odloča za spletne nakupe. A med številnimi legitimnimi trgovinami se najde tudi ogromno spletnih goljufov. Na Nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT so tako opozorili na številne lažne spletne trgovine, ki zavajajo z imenom Slovenija ali Ljubljana v naslovu spletne strani. Podoben val lažnih trgovin so zaznali že lani v jesenskem času. V zadnjem času pa izpostavljajo nov trend, in sicer SMS sporočila, ki pod pretvezo dostavnih podjetij želijo priti do podatkov kreditne kartice.

Goljufi tako zlorabijo podobo in ime dostavnih služb (Pošta Slovenije, DHL, DPD, UPS…), s ciljem kraje razpoložljivih sredstev. Tovrstne prevare povzročajo visoka oškodovanja, saj lahko napadalci žrtvi v celoti izpraznijo bančni račun.

V naslednjih tednih lahko pričakujemo številna SMS sporočila, kjer nas bodo dostavne službe obveščale, da bodo dostavile naročeno blago. Razmere bodo poskušali izkoristiti tudi napadalci, ki bodo zlorabili legitimna podjetja in prav tako pošiljali SMS sporočila, da nas čaka paket. Le da bodo želeli, da iz različnih razlogov še vnesemo podatke kreditne kartice. Največkrat bodo strašili, da paketa ne morejo dostaviti, ker nimajo pravega naslova, da nas ni bilo doma, da je potrebno plačati le nekaj evrov za ponovno dostavo ali carino ipd.

Lažno sporočilo vsebuje povezavo na spletno stran. Če uporabniki sledijo navodilom iz SMS sporočila in kliknejo na ponujeno povezavo, jih odpelje na spletno stran, ki kopira podobo dostavnih podjetij brez njihove vednosti. Ponarejena spletna stran zahteva vpis podatkov kreditne kartice, v drugem koraku pa tudi enkratne kode iz SMS sporočila, ki ga žrtev prejme s strani banke. Vpisani podatki se prenesejo napadalcem, ti pa lahko z njimi žrtvi v celoti izpraznijo bančni račun!

Smishing napadi prek SMS sporočil so za uporabnike lahko nevarnejši od napadov prek elektronske pošte, saj pred slednjimi ščitijo filtri na poštnih strežnikih, ki blokirajo večji del lažnih sporočil, pri SMS in drugih zasebnih sporočilih pa taka zaščita ne obstaja.  Praktično nemogoče je preveriti pošiljatelja SMS sporočila, obenem pa je zelo enostavno potvoriti telefonske številke, da izgledajo, kot da so slovenske, ali pa kot pošiljatelja SMS sporočila enostavno navesti ime dostavne službe. V samem SMS sporočilu je težje preveriti, kam pelje povezava, kot to lahko storimo na računalniku. Nenazadnje je tudi način uporabe telefona veliko bolj oseben, pogosto ga uporabljamo v okolju, kjer si težje vzamemo trenutek miru, da natančno preverimo stran, kamor vnašamo podatke. Vse to so dejavniki, na katere tudi računajo spletni goljufi.

Spletni uporabniki lahko v prihajajočih tednih upravičeno pričakujejo več obvestil o dostavi paketov. Predvsem naj bodo pozorni na vsa sporočila, SMS-e ali elektronsko pošto, ki zahtevajo takojšen odziv, npr. “takoj preverite podatke, ali bo pošiljka zavrnjena”, “paketa ne moremo dostaviti, plačajte carino”. Če takšno sporočilo v naslednjem koraku zahteva še vpis kreditne kartice, je to znak za alarm.

Dostavna podjetja namreč nikoli ne zahtevajo vnosa kreditne kartice na svojih spletnih straneh! V SMS sporočilih, namenjenih obveščanju o dostavi paketa, logistična podjetja nikoli ne bodo preusmerjala na spletno stran, kjer naj bi vnesli podatke kreditne kartice.

Če uporabniki prejmejo SMS sporočilo, ki usmerja na spletno stran, namenjeno kraji podatkov, lahko pošljejo posnetek zaslona oz. sliko sporočila na naslov cert@cert.si. Uporabniki, ki so kliknili na povezavo in vnesli podatke kreditne kartice, se morajo nemudoma obrniti na svojo banko.