09.01.2024
Skrčflacija se nadaljuje

Iz Zveze potrošnikov so sporočili, da se praksa tako imenovane skrčflacije v trgovinah še zmeraj nadaljuje. V samem bistvu skrčflacija pomeni, da proizvajalci prikrito dvigujejo cene izdelkov s tem, da zmanjšujejo količine. Pri zvezi so objavili tudi seznam novih izdelkov, ki so se »skrčili« v zadnjem obdobju. Cena se na prvi pogled zdi, da se je znižala, a v resnici je glede na količino paketa pogosto celo višja.

Že aprila lansko leto so objavili šest izdelkov, pri katerih se je zmanjšala količina v pakiranju. Količina teh izdelkov se je v povprečju zmanjšala za 20 odstotkov. Njihova cena za enoto se je v primerjavi s ceno pred skrčenjem povišala za 17 pa vse do 86 odstotkov.

Potrebno je poudariti, da krčenje izdelkov sicer zakonsko ni prepovedano, toda večina proizvajalcev svoje produkte preoblikuje netransparentno, zato večina potrošnikov spremembe v njihovi ceni ne zazna, tako da je ta praksa vsaj moralno sporna.

Na Zvezi potrošnikov Slovenije so objavili nov seznam 11 izdelkov, pri katerih je zaradi zmanjšanja količine v embalaži prišlo do občutnega povišanja cene za enoto, ki predstavlja ceno za kilogram oz. za liter.

Med izdelki, ki sedaj spadajo v kategorijo skrčflacije so Happy Harvest, polnozrnati hrustljavi kosmiči natur, ki so se skrčili iz 500 g na 400 g. Prejšnja cena je bila 2,59 € kar je znašalo 5,18 € za kilogram. Nova cena je 2,59 €, oziroma 6,48 € na kilogram. Kar pomeni, da se je izdelek na kilogram podražil za 1,3 €. Podobno so zaznali pri izdelkih One day more, beljakovinska granola, sir Feta, Arf Cream čistilu, Ornel, mehčalcu za perilo, Zlato polje, 3 žita, Barcaffe, cappuccino čokolada, Molino di Ferro, predkuhan koruzni zdrob,Ledo, mešanica zelenjave za francosko solato, Zelene doline, jogurt brez laktoze in Snack fun, slane palčke. V povprečju je izdelka v pakiranju manj za 17 odstotkov, so še sporočili iz Zveze potrošnikov.

Trgovci kot razloge navajajo višjo nabavno ceno osnovnih surovin in višje stroške energentov, proizvajalci pa višjimi proizvodnimi stroški in pomanjkanje surovin.

Žal je tudi vse več primerov tako imenovane skimpflacije, ki je izraz za prakso proizvajalcev, ki se odločijo za spremembo sestave in s tem zmanjšanje kakovosti svojih izdelkov.

Že lansko leto so opozorili na tri takšne primere: napitek iz mandljev, pri katerem se je zmanjšala vsebnost mandljev, reformulirano mačjo hrano, ki je vsebovala manjši odstotek mesa, in pomfrit za pripravo v pečici, pri katerem je proizvajalec sončnično olje zamenjal za manj kakovostno in netrajnostno palmovo olje.

Na trgovskih policah pa so pred kratkim opazili nov tak primer, to je Snack fun, rebrasti krompirjev čips z okusom kisle smetane in čebule v prahu.

Proizvajalec je tako kot v primeru pomfrita za pripravo v pečici zamenjal bolj kakovostno sončnično olje z manj kakovostno alternativo, to je s palmovim oljem. Izdelku je ob spremembi recepture dodal tudi več aditivov. Cena izdelka pred spremembo in po njej je ostala nespremenjena.

Proizvajalec je kot razlog za spremembo sestave navedel vojne razmere v Ukrajini, zaradi katerih je čez noč upadla dobava sončničnega olja. Zamenjava sončničnega olja s palmovim naj bi bila tako le začasna. Izdelek naj bi se po njegovih besedah že sedaj postopoma dobavljal v slovenske trgovine brez palmovega olja.

Na zvezi potrošnikov še opozarjajo: Ne bodite na avtopilotu. Tudi pri živilih, ki jih redno kupujete, občasno preverite njihovo ceno za enoto, velikost pakiranja in njihovo sestavo. Če opazite, da je proizvajalec zmanjšal količino izdelka oziroma spremenil njegovo sestavo ter kakovost, na trgu poiščite alternativo. S tem boste podprli proizvajalce, ki se takšnih, do potrošnika neprijaznih praks, ne poslužujejo, so dodali.